L E I V S K J E
R V E
Jeg var fra
januar 1943 ansatt ved Nordland vegkontor i Bodø
og ble
2.mars 1943 overført til Mo i Rana for å lede arbeidet med
snøbrøytingen
i Dunderlandsdalen. Tyskerne forlangte daglig rapportering
og det er
bakgrunnen for føring av en dagbok, som
nå i snart 60 år har ligget
som
blyantkladder i en skuff og nå har blitt renskrevet.
Følg denne koblingen til siden med bilder fra Saltfjellet vinteren 1943. Klikk her !
D A G B O K
S A L T F J E L L E T
1 9 4 3
Tirsdag 2.
mars
Innkalt til
overingeniør Melbye og anmodet om å dra til Mo i Rana
og derifra
ha overoppsynet med snøbrøytingen i Dunderlandsdalen.
Rapporter
skulde sendes avd.ing. Prante og til O. T., som jeg
skulde ha
forbindelse til.
Færge skulde
avgå til Hemnes samme dag, så det blev å pakke i hui
og hast.
Prante antydet et 14 dagers opphold på Mo.
Færga avgikk
kl 13.00 og vi hadde strålende vær. Ferga holdt det
gående til
kl 22.00, da vi la til kai i Selsøyvik for natten.
Onsdag 3.
mars
Snøtykke
imorges, men det klarnet opp så vi kom oss avgårde kl
8.30. Vi var
fremme i Hemnes kl 16.00. Ferga skulde hente en
snøfreser
her, men måtte vente på flo sjø. Jeg stakk over i
lokalbåten
som just kom innom og kom til Mo kl 22.00. Tok inn på
Meyergården,
værelse Bergen. (med 6 sengeplasser).
Torsdag 4.
mars
Var ute og
snakket med sjåfør Thoresen idag. Det skulde gå en
brøytebil
oppover dalen idag og den blev jeg med.
Vegoppsynsmann
Selfors var også med.
Meget høye
brøytekanter. Plogen for liten. Den formådde ikke å
kaste snøen
opp. Presset den bare sammen.
Det var 340
mann innkommandert fra Mo, 40 fra jernbanen og 125 av
vegvesenets
arbeidere som var satt inn oppover mot Krokstrand.
Idag nådde
plogen opp til ca 1 km fra Storforshei.
Møtte
lensmannen i Mo oppe på vegen. Han var ute og inspiserte.
Han skulde
skaffe yderligere 100 mann til imorgen.
Lensmannen
med kontorist hadde rutebil og jeg slo følge nedover
for å høre
hvilke tiltak lensmannen hadde gjort.
Tenker å bli
med brøytebilen imorgen tidlig og fortsette på ski
til jeg når
Krokstrand for å se på forholdene
Jeg hadde
ikke før kommet meg iseng før lensmannen innfant seg.
Han ba meg
bli på Mo imorgen og konferere med tyskerne om mere
materiell.
Fredag 5.
mars
Opp kl 8.
Telefon fra vegoppsynsmann Selfors. Prante hadde ringt
og fortalt
at det var innløpet melding fra O.T., om at det ved
befaring
hadde vist seg at et arbeidslag befandt seg i ro i en
brakke både
når de bilte oppover og nedover.
Jeg ringte
Prante og fortalte hvilke tiltak som var satt igang.
Ringte
avd.ing. Pettersen i Mosjøen og ba ham sende oppover to
snøploger
"Øverås II".
Konfererte
med Thoresen om disponibelt materiell.
Oppsøkte
dipl.ing. Bretzina O.T., som også representerte
Reichkommisär,
og fremsatte krav om 3 brøytebiler, og vi
diskuterte
hvordan arbeidet skulde legges an.
Informerte Thoresen
og også lensmannen.
Lensmannen
hadde nå rekvirert 440 mann og hadde stadig oppringing
fra folk som
vilde slippe fri, men det gaves ingen pardong.
Oppsøkte
også Selfors angående arbeidsordningen.
Ringte
Prante. Han lovet å sende en sideplog nedover. Den
snøsleuderen
som stod her måtte ikke taes i bruk, da den fordret
en
spesialbygget bil.
Innom
Thoresen og Bretzina. Det var meningen å sende en del av
arbeiderne
oppover med tog imorgen
Lørdag 6.
mars
Opp kl 6
idag. Brøytebilen startet kl 7. Vegen er no skoflet opp
helt til
Ildhull-lia.
Snakket med
vegvokteren og tok så skiene fatt for å undersøke
forholdene
oppover mot Storforshei.
Fra
Storforshei var vegen ganske bred nedover med ca 20 cm snø.
Lengre nede
opp til 40 cm.
Fra
Nevermoen og nedover var vegen måket opp av et lag som var i
arbeid her.
Så kom ca 3 km med delvis meget smal veg og mye snø i
bunnen helt
til Lapplia, hvor den åpne strekningen begynte.
Bretzina kom
oppover og kunde fortelle at monteringen av
snøsleuderen
var begynt og at vi muligens kunde få den i drift i
morgen.
Dertil kom
en ny bil. Plogen skulde være ferdigmontert til i
morgen.
Vi bilte
nedover til verkstedet.
Bretzina
fremsatte krav om 10 timers arbeidsdag.
Søndag 7.
mars
Opp 6.30. Var
med bussen opp på vegen. Fikk idag åpnet vegen frem
til Storlia
d v s ca 3 km. Hadde endel bryderi med en bekk som
oversvømmet
vegen.
Lensmannsbetjenten
var oppe og delte ut noe svartebørstobakk. Ei
lita klype
på hver.
Snøsleuderen
så jeg ikke noe til. Vi avsluttet 15.30 og bilte
nedover.
Ringte
Thoresen som kunde fortelle at sleuderen skulde oppover kl
18.30. Regn
siste natt. Idag oppholdsvær .
Mandag 8.
mars.
Opp 7.30.
Ruslet ut til Thoresen. Snøsleuderen var ennu ikke tatt
i bruk. En
del var gått istykker og var nede til reparasjon.
"Federalen"
gikk istykker igår. - Så nå har vi kun
en snøplog i
drift:"M.
A. N."
En
Østlandsplog ankommet fra Mosjøen, - ubrukbar.
Ruslet ut
til Bretzina. Vi bilte oppover for å se på sleuderen.
Den syntes å
virke bra. Det har regnet i hele dag. Ringte Prante
som er i
Saltdalen.
Tirsdag 9.
mars.
Bussen gikk
oppover 7.30. Det snør og blåser.
Stoppet ved
Kvittenget og arbeidet nedover mot Nevermo for å gjøre vegen bredere,
så plogen
får plass til å komme frem.
Sleuderen
stod ved Kvittenget. Den har vært opp til Storforshei
og snudd
der. Stått ved Kvittenget i natt.
Idag gikk
den opp til Storforshei hvor den blev stående
p g a
utladete
batterier. Iorden igjen i kveld.
M.A.N. nådde
idag opp mot Storforshei.
En tysk brøytebil
gikk fra Mo ca kl 13.00 og opp til Kvittingen.
Ferja med
ssnøfreseren ligger værfast i Bodø. Freseren ved Br. 8
står
nedsnødd ca 3 km fra brakka. I Saltdalen er vegen åpen til
et sted
mellem Storjord og Sørelv
Ringte
Selfors angående de sporplattene tyskerne skulde ha i
vårløsinga.
Oppsøkte
Bretzina. Han kunde fortelle at det var to snøfresere
på veg fra
Midt-Norge. En skulde til Majavatnet og en til
Dunderlandsdalen.
Dertil to beltefresere fra Tyskland. To
brøytebiler
var advisert men ennu ikke kommet.
Ringte
Prante og gav rapport. Klarvær ikveld.
Onsdag 10.
mars
Oppe 6.30.
Busset oppover til Ildhull-lia, hvor vi begynte
arbeidet med
å utvide vegen. - Blev med plogen opp til
Storforshei,
hvor vi snudde.
Det har
snødd hele det siste døgnet.
Brøytebilen
fra Wehrmacht kaputt. Bakakselen brukket. "Tatra"en
ved
Storforshei slepes ned til Mo.
Freseren har
pasert Eiterå ca kl 14.00.
Vår plog kom
ikke lengre enn til Storforshei idag, da sleuderen
har satt
igjen nokså mye snø i vegplanet.
Vegen mellem
Storforshei og Nevernes har vært temmelig sterkt
trafikkert
med traktor, så snøen i vegplanet er hardt
sammentrykt.
Vi arbeidet
idag med å gjøre vegen bredere i Ildhull-lia og
Storlia, så
plogen lettere kan komme frem.
Det var idag
455 arbeidere på vegen mellem Mo og Krokstrand,
herav 315
mellem Mo og Storforshei. Dertil kommer ca 60 tyskere,
Ferja med
snøfreseren hadde forsøkt seg fra Bodø idag, men måtte
snu.
Angående
sporplatter
for vegen i
vårløysinga var ferdig totalt
432 stk. 160
ovenfor Storforshei, 272 nedenfor.
De fleste
ligger på Rosvold hos Ingemann Larsen. Blir utkjørt ved
leilighet.
Thoresen
ringte og fortalte at det var kommet en oppsynsmann
Knutsen fra
Gildeskål
Torsdag 11.
mars
Blev purret
kl 8 idag. Ringte Selfors. Den bilen vi var lovet fra
Wehrmacht
kommer ikke. Oppsynsmann Knutsen blir plassaert på
Dunderland.
Thoresen
hadde enda ikke fått plogplatene fra Mosjøen.
Ringte Mo
kommune og bad om å få gatene i byen gjort farbare.
Oppsøkte
Bretzina som kunde fortelle at følgende materiell var
avsendt:
Fra Oslo
3.mars 400 snøskuffer
Morris Kommercial
Daimler Bentz
1 Skoda
1 Pedershaabschleuder
Fra Kr.sand
1 snøfreser
Fra Tyskland
2 beltefresere
Fra
Steinkjer 3 L. K. W.
Kl 14 bilte
jeg sammen med Bretzina opp til Nevernes. Sleuderen
stod nu her.
Den hadde vært opp til Eiterå og snudd der for å
pusse over
vegen nedover igjen.
Hilste på
oppsynsmann Hosen. Det snødde hele siste natt til kl 12
idag.
Arbeiderne
var idag hovedsakelig plassert i Ildhull-lia og
Lapplia.
Plogen snudde også idag páå Storforshei. Sleuderen står
på Eiterå.
Totalt 350 mann i arbeid.
"Tatra"en
som stod ved Storforshei blev slept ned idag
Fredag 12
mars
Var ute hos
Thoresen som kunde fortelle at det var kommet 2 biler
og 400
snøskuffer. Bilene var 1 Morris og 1 Saurer. Den siste
helt ny og
ikke innkjørt. De var imidlertid straks blitt hentet
av
Wehrmacht. De var bestemt for Saltfjellet. Jeg ringte Nordang
og fikk
tillatelse til å sette dem inn i drift her..- Det var
Vegvesenets
eiendom, så jeg gikk opp til Bretzina for å høre
hvordan det
hang sammen. - Jeg mente at så lenge det var
vegvesenets
eiendom, skulde det disponeres av oss.
Ingeniør
Kruschina fra Wehrmacht innfant seg imidlertid og slo
fast at
Wehrmacht kom til å sette inn alle biler som ankom til Mo
på
strekningen Mo - Krokstrand uansett hvad som tidligere kunde
være
bestemt. Den "Skoda"en som var kaputt (kjølvannet koker) var
blitt
undersøkt. Feilen var manglende olje. Han antydet
sabotasje..
En
Pedershaabsleuder ankommet idag.
Ringte
Krokstrand fra O T kontoret. -Friedel hadde vært nede fra
Saltfjellet
og satt istand brøytebilen som stod her. og den var
nu på veg
nedover
Prante
ringte etter aftends og fikk rapport. Vegen var nå åpen til
Almlia.
Arbeidere:
202 nedenfor og 161 ovenfor Storforshei. Brøytebilen
hadde hatt
problemer med tenninga idag.
Det snødde
siste natt og også endel idag. Det blåser en del
ikveld.-
Øker det på er jeg redd vegen kommer til å fyke igjen
enkelte
steder.
Løytnant
Langer har skaffet en brøytebil fra jernbanen til
imorgen
Lørdag 13.
mars
Var med
arbeiderbussen opp til Kvittingen imorges.- Det har snødd
inatt og det
snør fremdeles. Jeg hadde håpet å komme videre med
brøytebilen,
men det kom ingen. Ringte Thoresen. Han fortalte at
en brøytebil
fra jernbanen var kjørt ut.
Så ikke noe
til jernbanens bil. Nede ved Selfors møtte vi
imidlertid
”M A N”, som nu var iorden og på veg oppover. Jernbanens
bil hadde
kjørt et par hundre meter, så hadde plogfestet røket,
"G M
C"en må også repareres. Den nylig ankomne Morris har man
enda ikke
fått igang. "M A N"en var altså den eneste brøytebilen
på vegen
idag. "G M C"en kommer antagelig istand til imorgen.
Sleuderen
gått istå oppe ved Eiterå. En av kjedene på bommen var
røket.
Arbeidere:
192 nedenfor og 155 ovenfor Storforshei.
Vegen er
ikveld farbar til Eiterå. Altså ca 36 km fra Mo.
Ringte
Bretzina. Han kunde fortelle at kjeden
fra den sist
ankomne
sleuderen var sendt oppover. Dermed er altså den satt ut
av spill.
Bretzina
vilde gjerne høre hvordan det lå an ved Sørelva. Ringte
Sørelva.
Prante var gått nedover for å møte Nordang.
Det kom en
ny mann på "Bergen" idag - Falsen. Han skal kjøre en av
de
snøfreserne som kommer fra Kr.sand
Søndag 14.
mars
Snødd noe
inatt og enkelte snøbyger utover dagen.
Arbeidere:
180 nedenfor og 141 ovenfor Storforshei.
Vegen åpen
til Eiterå. Sleuderen er igang igjen.
3
brøytebiler i drift: Jernbanens Morris, tyskernes G M C og vår
”M A N”.
Samtale med
Prante: Snøstorm på fjellet. Umulig å arbeide. Den
ene
snøfreser står nå 4 km sør for Br. 8 og
den sist ankomne 25
km nord for
Sørelva. Rapporterte videre til Bretzina
Mandag 15.
mars
Det blåste
kraftig inatt. Vegen tilføket ganske meget. Var ute
hos
Thoresen. Monteringsplatene fra Mosjøen ankommet. Jeg hadde
fått løfte
om to snøploger ”Øverås 2” fra Mosjøen, men det kom en
”Østlandsplog”
og en ”Isachsen I”. Begge uegnet for vårt bruk.
Avtalt tur
med Bretzina 13.20. På tur oppover kjørte vi forbi 2
brøytebiler
(M A N og Morris). Oppe ved Eiterå stod sleuderen.
Kaputt., en
aksel røket. Løytnant Langer blev med nedover.
Bretzina ba
meg undersøke grunnen til at antall arbeidere minket.
Tirsdag 16.
mars
Ringte
Selfors.
Arbeidere:
Nedenfor Heia 102, ovenfor 200.
Sleuderen
gjort dårlig arbeid oppover mot Almlia. Opptil 25 cm
står igjen i
vegen. Den har kommet igang fra idag. Fått ny aksel
fra den
andre sleuderen.
"Morris"en
har váært opp til Almlia. "M A N"en
opp til Eiterå. En
plog i sving
oppe vet Krokstrand.
For det
meste oppholdsvær inatt. Regn idag.
Selfors har
nå fått brakt på rene hvordan det henger sammen med
den kraftige
reduksjon i antall arbeidere:
Endel
bedrifter har fått beskjed fra Bauleitung om å trekke
arbeiderne
ut.
Situasjonen
nå er som følger:
Angir ”før”,
”nå” og ”avgang”:
Vegvesenets
arbeidere 125 125
0
Rekvirerte:
N S B
Storvoll 60
45 15
Ranabygg 66 30 36
Mo
Trevarefabrikk 10 0 10
Ranabygg
Nevernes 60 0 60
N S B Mo 60 0 60
Entreprenør 3 0 3
N S B
Storforshei
30 0 30
Fredriksen 25 0 25
Diverse 128 128 0
Tilsammen 576 328 239
Følgelig
skal det være 328 mann på vegen. Idag var det 302. Altså
en svikt på
26 mann d v s: 8 %.
Bedre kan
det ikke ventes på grunn av de ekeltes
provianteringsvansker.
Selfors
ringte angående plassering av isrivestål på veghøvler.
Det er meningen
nå å sende arbeiderne oppover med tog og så ha to
busser
stående på Storforshei. Toget går 6.30. Jeg ba Selfors
ringe
løytnant Langer og sørge for at avgang blev utsatt 1 time.
Ga beskjed
om at 3 arbeidere skulde trekkes fra vegen til fordel
for tilvirkning
av sporplatter. De ferdige platter skal nå kjøres
ut. Han
lovte å sørge for oppgave over
plasseringen
Onsdag 17.
mars
Riks fra
Prante imorges. Han befandt seg nå i Br 8 og tenker seg
ned til
Krokstrand.
Ut til
Thoresen. "Saurer"en var satt i drift ut mot Finneidfjord.
"Moris"
og "Skoda" kommet i retur fra Wehrmacht Verksted.
Thoresen
mente at bruk av veghøvel med isrivestål var lite
effektivt.
Var ute hos
Bretzina og gav rapport angående mankoen i
arbeidsstyrken.
En snøfreser
ankommet Finneifjord i natt.
Ferga Petrus
kommer hit imorgen.
Ringte Br 8.
Friedel fortalte at Prante var startet for
Krokstrand
idag. Ringte Krokstrand ikveld. Prante tenker seg
videre til
Eiterå imorgen.
”M A N”og
”Morris” i drift idag
Torsdag 18.
mars
Tok
arbeidstoget opp til Storforshei 7.30. Var ment å ta en tur
opp til
Eiterå for å hilse på Prante. Møtte imidlertid Grøss, som
skulde
forsøke å skaffe en traktor fra jernbanen. Reservedelene til
"Federal"en ankommet.
Regn i formiddag, ellers klarvær.
Arbeidsstyrke
idag: 283 mann.
Fredag 19.
mars
Ringte
Prante (Eiterå) imorges. Han kommer nedover idag. Var
innom
lensmannen og snakket om margarinforsyning til arbeiderne.
Han skulde
ordne det.
Var innom
Thoresen. En tysk brøytebil "Reo" i tilgang. En ny
sleuder og
en "Laffly" var også kommet.
Bretzina
ringte ikveld og bad meg komme utover 9.30 imorgen.
Antall
arbeidere 264. Sol, pent vær.
Lørdag 20.
mars
Møte med
Bretzina og løytnant Langer ang. snøfreseren. Prante
var også med
Resultatet
blev at vi skulde sende snøfreseren opp
Dunderlandsdalen.
Jeg skulde være ansvarlig for at broene holdt.
Freseren
blev så fraktet fra Finneidfjord til Mo
Prante
fortsatte til Mosjøen i middagen.
Det ankom
telegram fra Brukontoret angående understøttelse av
broene.
257 mann på
vegen idag.
Snøfreseren
blev kjørt ned fra jernbanevognen idag. Langer ringte
og fortalte
at han hadde vært oppe og styrkeberegnet broene
sammen med
en tysk ingeniør. Han mente at samtlige broer vilde
holde uten
forsterkninger.
Søndag 21.
mars
Sol, bare
sol. Jeg var oppe 7.15. Sjåfør Jacobsen kom og hentet
meg. Kjørte
innom Selfors som blev med til Langvassåga bru, som
vi har til
hensikt å understøtte. Her var arbeidet med
underbyggingen
i full gang
To vertikaler
under hver undergurt i træspennet. Kryssavstiving.
Strammes opp
med kiler.
Var oppom
løytnant Langer. Han mente vi burde vente til imorgen
med starten
av freseren.
251 mann i
arbeid
Mandag 22.
mars
Falsen og
jeg møtte opp hos Thoresen 7.30. En del arbeid med å få
freseren i
kjørbar stand.
Hans
Jacobsen hadde vært ute og brøytet igår og blitt fratatt sit
foreldete
certefikat og sin kjøretillatelse av en lensmannsdreng.
Jeg tok ham
med bort til lensmannen og fikk saken ordnet..
Freseren
startet kl 13.00. En lastebil med planker foran for å
legge i
hjulsporene og en lastebil bak til å ta dem opp. Vi kom
nesten til
Tverånes kl 14.00, da vi fikk stopp. Feil i
oljetilførselen
til stemplene som hever trommelen. Det blev
ordnet i
løpet av kvelden.
157 mann på
vegen
1 tysk plog.
Sleuderen ute av drift.
Ringte
Prante og gav rapport
Tirsdag 23.
mars.
Startet
7.00. Strålende vær. Paseringen av broene gikk fint. En
del kluss
med oljetilførselen til stemplene. Kom til Sandheien
(18 km fra
Mo) i kveld.
194 mann i
arbeid
Ingen plog.
Ringte rapport til Prante Han reiser opp til Sørelva
imorgen
Onsdag 24.
mars
Idag gikk
det knirkefritt med freseren. Vi nådde 1 km nord for
Almlia
17.30..
Freserkjørerne
innlosjert på Eiterå. Fremdeles strålende vær.
179
arbeider.
Prante ikke
kommet frem til Sørelva ikveld.
Torsdag 25.
mars.
Jacobsen
skulde kjøre opp bensin med "M A N"en imorges. Kluss med
utleveringen
forsinket oss til kl 13.00
2.000 l blev
satt av på Eiteráå Freseren hadde ikke
prestert
stort idag.
Kluss med motoren.
167 mann i
arbeid
Forsøkte å
kjøre sideplog med Federalen. Lite effektivt. Sanning
av
snøkanter. Freseren 1 km fremgang.
Fredag 26.
mars
Strålende
vær. Freseren 1 km framgang (Strandjord)
153 mann i
arbeid
Lørdag 27.
mars
Freseren
kaputt igår kl 22.00. Et oljerør kaputt. Vi fikk tak i
et nytt rør
+ en habil mekaniker og drog oppover. Nye
tennplugger
blev satt inn, fartsregulatoren fjernes. Det ble
straks
bedre. 1 km framgang
118 mann i
arbeid
Søndag 28.
mars
40 mann på
vegen
Freseren står
ved Dunderland. 3 km framgang
Mandag 29.
mars
Ut til
Thoresen. Det er bensinmangel. Snakket med Bretzina. Vi
kunde ikke
få mere bensin, da vi allerede hadde fått 8.500 l uten
kort.
Freseren greier seg med bensin til imorgen tidlig. Minst
3.000 l nødvendig
for å nå Krokstrand. Ringte overingeniør Melby
og fordret
11.500 l. Han skulde gjøre hvad han kunde. Freseren
står ikveld
1 km nord for Messingslett bru. Framgang 3 km
118 mann i
arbeid.
Tirsdag 30.
mars
Ut til
Thoresen. Veivesenets "Saurer" + leiebilene "Laffly" og
"Daimler
Bentz" blev kjørt ut til Hemnesberget kl 6 imorges og
lastet
ombord i "Petrus".
Falk
ringte.. Vi var tidelt 1.200 l bensin. Altsá†á 10% av hvad vi
hadde
forlangt .
Ut til
Bretzina sammen med Thoresen for å undersøke hvordan det
forholdt seg
med 60 sett norske uniformer som skulde deles ut til
vegarbeiderne.
Vi fikk ikke overta dem direkte. Forskudskvitering
fra hver
enkelt mottager forlangtes.
To
beltefresere ankommet til Oslo og sendt videre 29. mars. En av
dem skal opp
Dunderlandsdalen. Den andre sendt til Rognan.
Ferja ankom
11.30. Ferja gikk kl 16.00 med meg som pasasjer.
Gråvær og
regn.
Ankret opp
ved Hemnesberget for natten.
Onsdag 31.
mars
Ferja gikk
idag fra Hemnesberget til Hustad. Snøslaps.
Freseren 6
km fra Krokstrand.
97 mann i
arbeid
Torsdag 1.
april
På
hovedkontoret i Bodø idag.
Fredag
2.april
Opphold ved
kontoret.
Lørdag 3.
april
Avreise kl
11.00 fra Bodø med "Tatra". Osvald Hansen kjører.
Strandbak er
med. Ved Storjord tok vi igjen M A N brøytebil, som
vi holdt oss
bak. I en motbakke kommer denne plutselig rutsjende
bakover og
skjærer radiatoren tvers over på "Tatra"en. Vi blev
med
brøytebilen videre, inntil oppsynsmann Nilsen tok oss igjen.
Fremme ved
Sørelva kl 19.
Fresene har
nå nådd 3 1/2 km forbi Krokstrand
90 arbeidere
på vegen.
2
beltefresere settes inn. Freseren ved Randalsvoll har idag gått
ca 3 1/2 km
nedover
9 arbeidere
ved Sørelva
Mye nysnø
Søndag 4.
april
Blåste opp
til storm inatt. Vegen føket igjen ned til Dyppen. Ser
tiden an
utover dagen.
Sjåførene Os
og Johnsen + Ego startet kl 16 mot Br 8. Tok en pust
i Brakke 2.
Snøstorm rett imot, + 3gr, klabbeføre. Meget
anstrengende.
Kom frem til Br 8 kl 23.
Fresene ved
Randalsvoll står nå ca 1 km fra hverandre. 3
brøytebiler i
drift. Beltefresene går videre og begynner å
arbeide
imorgen.
18 mann i
arbeid
Mandag 5.
april
Sterk vind,
varmegrader, tungt føre. Gikk idag fra Br 8 til
Krokstrand.
Møtte Prante og Meyer midtvegs.
Fresene har
nu passert hverandre. Den ene står 3 km fra Br 8. Den
andre 5 km
fra Krokstrand. Bor hos Nils Krokstrand.
Beltefresene
er nå satt inn.
Tirsdag 6.
april
"Laffy"en
skal kjøre ned tomfat idag og møte en bil som kommer
opp med
bensin og skifte med denne.
Omsider kom
"Laffy"en med Johnsen som sjåfør. Oppsynsmann Skogan
var ogsá
med. Allerede ved Hjartåsen møtte vi bensinbilen. En
Daimler,
kjørt av Røssvold.
Kom ned til
Mo kl 21 og tok inn på Meyegården.
Den ene
beltefresen står nå ved Storforshei og den andre ved
Nevernes
En av B.E.P.
var ved Krokstrand. Den andre hadde snudd 2 km fra
Br 8 og er
på vei nedover.
Onsdag 7.
april
Var ute hos
Thoresen i formiddag. Vi hadde noe kluss med O. T.
angående
overtagelsen av beltefresermateriell. Det ordnet seg.
Ringte
løytanant Langer og gav rapport
Den en beltefresen
står nå 1 km nord for Eiterå. Den andre 200 m
bak.
Torsdag 8.
april
Den ene
hjulfresen som hadde startet i Mo har nådd Storvollen,
snudd her og
kommet tilbake til Krokstrand. Den andre som igår
stod 3 km
fra Br 8, har ikke snudd.
Været har
bedret seg, så den vil forsøke å nå Br 8. Står nå ca 1
1/2
km fra Br 8.
Snøen ligger høiere her, så det går ikke så fort.
Beltefresene
står ved Hagen, 9 km nord for Eiterå.
71 mann i
arbeid.
Fredag 9.
april
En hjulfres
ved Krokstrand, en ca 1 km fra Br 8. Beltefresene
står 1 km
ovenfor Messingslett bru.
70 mann
Mo-Krokstrand
Lørdag 10.
april
Beltefresene
nådd Krokstrand
72 mann
Søndag 11
april
Rolig dag
0 mann i
arbeid
Beltefresene
kommet til Randalsvolden
Mamdag 12.
april
Beltefresen står
15 km fra Krokstrand.
117 mann på
veien Mo-Krokstrand
1 hjulfreser
i drift.
Ringte
løytnant Langer og ba ham sørge for å få innkvartert de
tyskerne som
ligger i brakka på Eiterå, et annet sted.
Han skulde
undersøke
Tirsdag 13.
april
Ringte
Krokstrand. Fresene har stått inatt. Alle i drift idag.
Lite
mannskap. Bensinmangel
Onsdag 14.
april
105 mann i
arbeid.
3 fresere i
drift. Framdrift ca 500 m.
Nils
Krokstrand vilde ha mere bensin oppover. Han har en tank på
3.000 l
Torsdag 15.
april
Var ute hos
Bretzina og fikk anvisning på 3.000 l bensin.
Ingen freser
i drift idag.
Løytnant
Langer kom og hentet meg. Den nye Strassenkommandant lt.
Noatnek og
lt. Kelkel var også med.
Fredag 16.
april
Fikk
forbindelse med Prante i eftermiddag. Han hadde fått ordre
om straks å
begi seg til Mo via Saltfjellet og nu vilde han ha
meg til å
ringe Baurat Renner og ordne med utsettelse. Jeg lovte
å forsøke.
Etter mye bråk fikk jeg tak i Renner.
Resultat:
"Prante skulde øieblikkelig gi seg i vei". hvilket jeg
meddelte Prante
på lyntelefon
Lørdag 17.
april
Var ute hos
Bretzina og ordnet noen tusen liter bensin
Søndag
18.april Palmesøndag
Mandag 26.
april 2. påskedag
Tirsdag 27.
april
Var ute hos
Thoresen imrges. Prante hadde ringt ham. Jeg skulde
ta med
pikkpakket og komme opp til Sørelva idag. Det passet
imidlertid
dårlig.
Var en tur
ute hos Bretzina. Ikke mere bensin å få. De 6.000 l
bensin som
er på vår tank skal leveres tilbake
Onsdag 28.
april
Var ute hos
Bretzina. Han reiser 1. mai til Mosjøen.
O.B.L. Nordlandsbahn
skulde overta veien.
Thoresen
opplyste at det skulde gå en båt "Arnfinn" til Bodø
idag.
Jeg slengte
meg med den.
Torsdag 29.
april
Kom til Bodø
kl 12
Fredag 30.
april
Odin Hansen
kjører Johnsen til Røsvik idag. Blev med til Fauske.
Herfra med grusbil til Langset. Videre til Storjord med
vegvesenets
"Saurer", og blev her tatt opp av Nilsen som kjørte
Prantes bil.
Prante hadde hele familien på påskebesøk. Jeg blev
satt inn i
"gjøren og laden"
Lørdag 1.
mai
Prante med
familie drog til Bodø imorges.
Var en tur
opp til Dauingen, hvor fresen fortiden arbeider. Høie
kanter.
Snøen må sprenges foran fresen.
Blokkert
19,5 km vei
Søndag 2.
mai
Dårlig vær.
Var en tur oppe i skjæringa. Fresen har nå kommet
gjennem
Mandag 3.mai
Det dårlige
været holder seg. Var meningen å begynne nattskift
ikveld. Dog
innstilt på grund av været.
Tirsdag 4.
mai
Blokkert 19,5 km
Onsdag 5.
mai
Blokkert
19,5 km
Torsdag 6.
mai
Freseren ved
Sørelva kaputt ikveld. Feil ved det elektriske
anlegg.
18
kontorfolk fra Oslo ankom idag. De skal måke snø.
De er på
O.T. forpleining
Blokkert
18,2 km
Fredag 7.
mai
Snakket idag
med Friedel som fungerer som sjef ved Br 8 angående
arbeiderne.
Skogan kom over ikveld
Lørdag 8.
mai
Snakket med
Prante idag. Han mente jeg burde dra over til Br 8.
Jeg drar
imidlertid ikke før forholdet mellem Friedel og
Vegvesenet
er avklart. Skogan og Furnes drog hjem på helgetur.
Oppringning
fra baurat Miller. Jeg skal møte opp på Rognan
imorgen til
konferanse og for å hente bensin. Prante kommer også,
sa Miller
Søndag 9.
mai
Drog ned til
Rognan imorges sammen med E. Støre og fikk utlevert
2.700 l
bensin.
Freseren ved
Sørelva iorden igjen.
På tur ned
møtte jeg en O T bil som stanset oss og fortalte hvor
bensinen var
å få.
Traff ikke
Miller på Rognan. Han var med den O T bilen vi møtte
på tur til
Sørelva
Mandag 10.
mai
Prante kom
opp i kveld sammen med kone og sønn. Han fortalte han
hadde fått
ordre om å møte på Fauske kl 7.00 søndag morgen. Han
hadde
nektet. Ved samtale med Miller idag fortalte denne at han
desverre
hadde sett seg nødt til å melde Prante for sabotasje
Tirsdag 11.
mai
Onsdag 12.
mai
Vi blev
enige om å ta en av Oslokarene i Dyppenbrakka som
kontorist.
Var nede og valgte en sammen med Prante
Torsdag 13.
mai til tirsdag 18. mai
Ingen
notater
Onsdag 19.
mai
Problemer
med transport til Sørelva. Var fremme over midnatt
Torsdag 20.
mai
Baurat dr.
Renner med stab ankom idag og inspiserte.
Oppsynsmann
Graven skulde idag over til Br 8 og
overta etter
Skogan. Jeg
blev med over.
Ikke før
hadde vi fått instalert Graven på Skogans værelse, kom
en O T
offiser og hevdet at han ifølge dr. Renner skulde ha
værelset. Vi
måtte trekke oss.
Fredag 21.
mai
Skrev
dagsraporter fra og med 17. mai til dags dato og fikk
avgårde.
Ikveld ankom
en ny oppsynsmann, Johan Graven, Han har tidligere
vært
stasjonert på Tynnset i Hedmark
Fredag 28.
mai
Begynte å
arbeide med snøprofilet mellem Br 1 (Sørelva) og Br 8
idag. Tok ut
omtrentlige snøhøider frem til Br 2. Hadde med 2
mann
Lørdag 29.
mai
Fortsatte
med snøprofilet frem til Br 3-4. Oppringning fra Melbye.
Jeg skal ned
til anlegget Langset-Rognan tirsdag morgen
Søndag 30.
mai
Var ute og
inspiserte veien ikveld. Mye vann enkelte steder.
Mandag 31.
mai
Gjorde idag
ferdig snøprofilet frem til Br 8. Intens sol hele
dagen,
ganske oppbrent i ansiktet
D A G B O K A
V S L U T T E S H E R
Oppmåling
for snøprofil.
Snøhøide
målt for hver 50 m
Her angies
et sammendrag pr 1000 m
Angir
”minste høide”, ”største høide” og ”midlere høide” i cm
Sørelva bru
til 1000 m lite snø
1000 m til
2000 m 100 370 145
2000 m til
3000 m 0 250 65
3000 m til
4000 m 0 130 62
4000 m til
5000 m 0 350 124
5000 m til
6000 m 0
40 30
6000 m til
7000 m 20 40 100
7000 m til
8000 m 50 200 76
8000 m til
9000 m 10 180 78
9000 m til
10000 m 20 100 70
1000 m til
11000 m 20 260 110
11000m til
12000 m 100 300 192
12000 m til
13000 m 20 300 126
13000 m til
14000 m 40 150 93
14000 m til
15000 m 40 350 181
15000 m til
16000 m 110 700 335
16000 m til
17000 m 250 450 330
17000 m til
18000 m 100 300 210
18000 m til
19000 m 100 300 138
19008 m utgjør garasjekant brakke 8
Kommentar:
Reell snøhøide
i veibanen før fresing må antaes noe mindre.
Snøsmelting
av brøytekantene antaes uvesentlig.
Største
snøhøide ved 15500 m utgjør
350 cm
15600 m 700
cm
15650 m 600
cm
15900 m 650
cm
16250 m 400
cm